کد مطلب:259343 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

شرح کوتاهی پیرامون تفسیر منسوب
تفسیر منسوب به امام حسن عسكری علیه السلام، آنچه به جا مانده، تفسیر سوره ی فاتحه و تفسیر بخشی از سوره ی بقره است. در این كه آیا این تفسیر از آن حضرت است یا نه، بین علما و رجال شناسان، اختلاف نظر وجود دارد، به خاطر این كه شخصی به نام محمد بن قاسم استرآبادی آن را از دو نفر و آنها از پدرانشان از امام حسن عسكری علیه السلام نقل نموده است.

بعضی او را تضعیف نموده اند و به خاطر وجود بعضی از احادیث مشكوك در این تفسیر...

ولی بعضی از علما مانند عالم بزرگ حاج میرزا حسین نوری رحمه الله صاحب كتاب «مستدرك»، این تفسیر را معتبر می داند و وجوهی را كه بعضی از علما در تضعیف نسبت این تفسیر به امام حسن عسكری علیه السلام ذكر كرده اند رد می كند و در اثبات اعتبار آن پافشاری می نماید.

یكی از دلایل او این است كه: «بسیاری از علمای بزرگ مانند شیخ صدوق رحمه الله در «من لا یحضره الفقیه» علامه ی مجلسی رحمه الله در «بحارالانوار» شیخ حر عاملی رحمه الله در «وسائل الشیعه» طبرسی رحمه الله در «احتجاج»، قطب راوندی رحمه الله در «الخرائج»، و ابن شهر آشوب رحمه الله در «مناقب»، شهید ثانی رحمه الله در «منیة المرید» و... آن را جزو مصادر خود قرار داده اند». [1] .

علامه حاج آقا بزرگ تهرانی رحمه الله، نظریه ی استادش حاج میرزا حسین نوری رحمه الله را تأیید كرده و تفسیر منسوب به امام حسن عسكری علیه السلام را معتبر می داند، با این تفاوت كه می گوید:

«دو تفسیر بوده، یكی تفسیر امام هادی علیه السلام كه دارای 120 جلد است و حسن بن خالد برقی آن را نقل كرده و دیگری تفسیر منسوب به امام حسن عسكری علیه السلام است.



[ صفحه 116]



این دو تفسیر، یك تفسیر نیست (همان گونه كه محدث بزرگ حاج میرزا حسین نوری رحمه الله گمان كرده) بلكه دو تفسیر است و هر دو معتبر می باشند.». [2] .


[1] شرح در كتاب خاتمه ي مستدرك الوسائل، فايده ي پنجم: ص 664 - 661.

[2] الذريعه الي تصانيف الشيعه: ج 4، ص 285.